"پارادایم شیفت به عقب؛ استراتژی اردوغان در خاورمیانه"

طی چند روز اخیردولت آنکارا در عملیاتی از قبل طراحی شده به تمامیت ارضی سوریه تجاوز کرد. این در حالی است که ارتش ترکیه پس از شعله ور کردن جنگ بدست معارضان سوری به بهانه‎های مختلف چندین بار به سوریه یورش برد اما در این میان، تاریخ حمله اخیر ترک ها به حاکمیت دمشق جای بسی تأمل دارد. روزشماری که با پانصدمین سالروز نبرد «مرج دابق» در دوران امپراطوری عثمانی تقارن یافت.
کد خبر: ۹۳۹۲۵۸
"پارادایم شیفت به عقب؛ استراتژی اردوغان در خاورمیانه"

به گزارش جام جم آنلاین، مرج دابق نام نبردی است که در ۸ آگوست ۱۵۱۶ میان امپراتوری عثمانی و صاحبان زمین، نزدیک شهر حلب سوریه رخ داد، که در آن سلطان سلیم یکم عثمانی، بر مالکان چیره گشت.

وقتی امروز بر سیاست های چند وجهی دولت اردوغان می‎نگریم، پی برشباهتهای قابل توجه‎ بین افکار جاه‎طلبانه وی با سلاطین عثمانی می‎بریم.

در حالی که اظهارات اخیر مقامات ترک حکایت از نوعی تعادل و نرمش در بحث تحولات میدانی دمشق داشت؛ یورش به شهر جرابلس سوریه، امیدها را برای نقش بسزای آنکارا در آینده بحران منطقه کم رنگ نمود.

اما راهبرد منطقه‎ای ترکیه، آن‎طور که دولتمردان این کشور ادعا می‎کنند قابل ارزیابی نخواهد بود. به نظر می‎رسد دلجویی‎های «جو بایدن» معاون رییس جمهور و فرستاده ویژه واشنگتن به آنکارا، ظرف چند روز گذشته بی تأثیر نبوده است.

چرا که پس از کودتای نافرجام در ترکیه نقش سازمان‎های جاسوسی ایالات متحده در این براندازی بر همگان نمایان شد و پس از آن بود که؛ چرخش مواضع اردوغان به شرق به ویژه تهران – مسکو در تضاد با سیاستهای واشنگتن در خاورمیانه قرار گرفت.

حال، اینکه چرا ترکیه تا این اندازه بر نقش موازنه منفی خود در تحولات منطقه، بویژه سوریه و عراق تأکید دارد؟ پاسخ به این سوال ریشه در تاریخ کهن ترکها دارد.

وجود مسئله کردها و احتمال استقلال آنها در سوریه، مناطق نفتی شمال عراق و نیز حضور اقلیت ترکمن در این کشور، همه از منافع ترکیه و از عوامل موثر بر امنیت ملی این کشور محسوب می‌شود.

کردهای عراق و سوریه در مناطق سلیمانیه، اربیل ، دهوک ، موصل ، کوبانی و... به دنبال تجزیه امپراطوری عثمانی ، این مناطق از جمهوری ترکیه جدا شد.

سوریه وعراق به دلیل موقعیت استراتژیک به جهت ارتباط با جهان غرب و تجارت بین‌المللی به ترکیه نیاز دارد واز طرفی ترکیه نیز به دلیل موقعیت ژئوپلتیک خود و همچنین وضعیت جغرافیای سیاسی این دو نمی‌تواند نسبت به تحولات این کشورها بی‌تفاوت باشد.

از طرفی دولت اردوغان به عنوان یکی از اعضای ائتلاف ناتو و به عنوان یکی از کشورهای مطرح خاورمیانه درصدد نقش‌آفرینی در این منطقه استراتژیک و ایجاد الگوی پان‌ترکیسم (ملی گرایی ترکی) در صحنه تحولات است.

با توجه به مسایل مطروحه، اردوغان قصد دارد به نیابت ازائتلاف آمریکا و متحدانش در ناتو با احداث یک خاکریز تدافعی و تهاجم ایضایی در واکنش به همکاری نظامی و مستشاری ایران، روسیه، سوریه و عراق که به جهت از بین بردن تروریسم شکل گرفته است، نقش آفرینی کند.

به نظر نمی‌رسد که سودای احیای امپراطوری عثمانی و بازپس‌گیری سرزمین‌های جدا شده از آن برای ترک‌ها محقق گردد، بنابراین راهبرد آنکارا را در منطقه می‌توان یک عقب‌گرد و خطای فاحش سیاسی در حوزه بین‌المللی و به عبارتی پارادایم «شیفت» به عقب تعریف نمود.

محمدرضاشجاعیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها